OVER ATLANTEN 4

Seks kendte danskere tager endnu engang turen ’Over Atlanten’.

Der venter en sæson ulig nogen anden, når seks kendte danskere endnu engang tager turen ’Over Atlanten’. En helt ny rute, en storm og seks meget forskellige mennesker sikrer en eventyrlig rejse, som aldrig vil glemmes.

Om bord på den helt nye båd er TV-vært Sarah Grünewald, Rosa Kildahl kendt fra bl.a. ’Den store bagedyst’ og ’Vild med dans’, musiker og rapper Branco, Youtuber Rasmus Brohave, skuespiller Jonathan Harboe og kok Nikolas Strangas.

Sammen med den rutinerede sejler Martin Kirketerp og kaptajn Jesper Bank går ruten i år, modsat de tidligere sæsoner, fra Caribien mod Portugals kyst. En rute, der meget sjældent bruges, da det uforudsigelige vejr spiller en stor faktor og kan give selv de mest erfarne sejlere kamp til stregen. Derfor møder vi også en række spændte kendte i Københavns Lufthavn inden de sætter sig på flyveren til Guadeloupe, hvorfra de skal klargøre båden inden udsejling.

Den nye båd er væsentligt opgraderet fra tidligere sæsoner og består af en kapsejladsbåd bygget til at sejle hurtigt og blive håndteret af professionelle. Det kan de kendte dog ikke kalde sig, og derfor er det også en presset stemning, når først deltagerne har mødt de forhold, som de skal leve under de tre uger. Et minimalt køkken, mindre dækplads og et interiør, der langt fra er den luksus, som flere af de kendte deltagere er vant til.

Allerede fra starten af turen mærkes livet på det åbne hav på den hårde måde. Opkast og hårde forhold i køkkenet presser folk til det yderste, og deltagerne når ikke langt fra den caribiske kystlinje, før der skal holdes fast i sammenholdet for at komme i mål.

I de otte programmer kommer vi tæt på de kendte og oplever, hvordan deres personlige mål for turen udfolder sig. Følelserne er ude på tøjet, når først de befinder sig på åbent hav, langt væk fra telefonsignal og familierne derhjemme. Turen kræver hårdt fælles arbejde, og med en storm ventende forude, bliver der for første gang i ’Over Atlanten’ taget beslutninger fra kaptajnen, der bestemt ikke falder i alles smag. Et spørgsmål om sikkerhed bliver afgørende, som båden nærmer sig Portugal, og der må tages den endelige beslutning om hvor turen må ende.

Format: Dansk underholdningsprogram fra 2024

Premiere på Kanal 5 og discovery+: Torsdag d. 1. februar